گلاب و گل محمدی ناب شهرستان بردسیر
شهرستان بردسیر
شهرستان بردسیر

سرتاسر دشت سرسبز لاله‌زار شاهد تلاش کشاورزانی است که دشت را غرق گل کرده‌اند و بیش از هزارو500هکتار زمین را در لاله‌زار زیرکشت یکی از مرغوب‌ترین محصولات کشاورزی کشور برده‌اند، به‌طوری‌که تنها طی 45روز در کارخانه‌های گلاب‌گیری این منطقه، هزار تن گلاب درجه یک تولید می‌شود.وجود بزرگ‌ترین کارخانه گلاب‌گیری کشور، به نام الزهرا در کرمان و صدور اسانس گل محمدی به بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید عطر و ادکلن در فرانسه، امریکا، آلمان، انگلیس و حاشیه خلیج فارس، نشانه مرغوبیت و جایگاه ویژه این محصول در بازارهای جهانی دارد؛ اما باوجود تمام این پتانسیل‌ها کم‌توجهی به این صنعت موجب شده است تا نام گلاب مرغوب لاله‌زار کرمان در پشت تبلیغات سایر شهرها قرار گیرد و باوجودی‌که یک‌چهارم گلاب کشور در کرمان تولید می‌شود، متاسفأنه کمتر شایان توجه قرار گرفته است.

سرسبزی و وضعیت خاص آب‌وهوایی در مرتفع‌ترین منطقه مسکونی ایران به‌گونه‌ای است که لاله‌زار مملو از گل‌های مختلف بخصوص گیاهان دارویی نیز شده است.گلاب لاله‌زار بنابه اظهارنظر کارشناسان کشاورزی، تنها محصول ارگانیک گل محمدی کشور است؛ به همین دلیل نیز هر روز بر تقاضای خرید مشتریان خارجی این محصول افزوده می‌شود و کشت گل در لاله‌زار هر روز گسترش بیشتری می‌یابد.این در حالی است که از هر سه تن محصول گل این منطقه، یک تن گلاب مرغوب تولید می‌شود و از هر هشت تن گلاب، یک لیتر اسانس به‌دست می‌آید. نکته درخور توجه اینکه هر لیتر گلاب لاله‌زار با قیمت  خوبی و هر لیتر اسانس نیز با قیمت بیش از 15هزار دلار در کارخانه‌های تولید عطر، در کشورهای مختلف دنیا فروخته می‌شود.
از سوی دیگر، درمجموع طبق برآورد صورت‌گرفته، هر سال بیش از میلیارد هاتومان گل به کارخانه‌های تولید گلاب توسط کشاورزان فروخته می‌شود.
برخلاف فرهنگ غلط کویری‌خواندن استان کرمان، کرمانی‌ها رابطه نزدیکی با طبیعت سرسبز دارند، به‌گونه‌ای که اقلیم‌های مختلف در این استان، کرمان را به ویترینی از فصل‌های مختلف در هر زمان از سال تبدیل کرده است. درواقع لاله‌زار با فاصله‌ای نزدیک به شهر کرمان، امکان دسترسی دشتی از گل و سبزه را در حالی در اختیار مردم این منطقه قرار داده است که به‌سادگی می‌توان از گرم‌ترین منطقه جهان در دشت شهداد و ارتفاعات کوه‌های هزار در لاله‌زار را که از سردترین مناطق کرمان و حتی ایران محسوب می‌شود، مشاهده کرد. صنعت گردشگری در لاله‌زار در کنار گل محمدی در حال توسعه است، به‌گونه‌ای که در روزهای تعطیل سال، کمتر منطقه‌ای از این بخش را می‌توان دید که خالی از گردشگر باشد. احداث تأسیسات گردشگری و کمپ‌های سیاحتی در لاله‌زار، یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه این صنعت است.
وجود گل محمدی در منطقه موجب شد که در کوتاه‌مدت شاهد معکوس‌شدن روند مهاجرت در لاله‌زار باشیم و این نشان می‌دهد که اگر در روستاها امکانات مناسب مهیا شود، روستائیان تمایلی برای مهاجرت به شهرها نخواهند داشت. نکته درخور توجه، افزایش چندبرابری ارزش افزوده زمین در لاله‌زار است، به‌طوری‌که بسیاری از سرمایه‌داران شهرنشین نیز هم‌اکنون به سکونت در این منطقه تمایل پیدا کرده‌اند.

سرپرست میراث‌فرهنگی کرمان در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: لاله‌زار با توجه به پتانسیل‌های مختلف، یکی از مناطق گردشگری استان کرمان محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای طی سال‌های اخیر در این بخش صورت گرفته است.
  درواقع لاله‌زار مرتفع‌ترین منطقه استان کرمان است و به مرتفع‌ترین منطقه ایران که سکونت در آن همچنان وجود دارد، نام گرفته است که درمجموع این خصوصیات، منطقه را به‌عنوان جاذبه‌ای طبیعی در استان مطرح کرده است که فاصله نزدیک آن به شهر کرمان نیز یکی دیگر از خصوصیات این منطقه است.وی با اشاره به برگزاری جشنواره گل محمدی در لاله‌زار، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر، برگزاری این جشنواره در استان کرمان مرسوم شده است و هزاران گردشگر از استان کرمان و استان‌های مجاور را به خود جذب می‌کند.

ایشان ادامه دادند: برنامه‌ریزی در راستای توسعه گردشگری و ایجاد امکانات رفاهی و زیربنایی بیشتر در این بخش شهرستان بردسیر ضروری است و می‌تواند موجب توسعه در استان کرمان شود.فرماندار بردسیر با تأکید بر لزوم توسعه لاله‌زار گفت: بدون شک لاله‌زار یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان کرمان محسوب می‌شود و به لحاظ وضعیت خاص آب‌وهوایی، از قطب‌های گردشگری کرمان است.
فرماندارادامه داد: هم‌اکنون پرورش گل محمدی مهم‌ترین شغل مردم لاله‌زار محسوب می‌شود و بیش از هزارو500هکتار زمین به کشت این محصول اختصاص یافته است و از هر هکتار نیز هزارو500تن محصول برداشت می‌شود که درنهایت به کارخانه‌های گلاب‌گیری و یا تولید عطر در مناطق مختلف دنیا فروخته می‌شود. وی با اشاره به مرغوبیت محصول گلاب لاله‌زار گفت: هر سال بر مشتریان خارجی این گلاب افزوده می‌شود؛ زیرا در کنار مرغوبیت بسیار زیاد محصول، ارگانیک‌بودن کشت گل محمدی در منطقه، توجه کارشناسان مختلف را در سراسر جهان جلب کرده است.
طبق آزمایش‌های انجام‌گرفته، عیار عطر و کیفیت گل لاله‌زار به‌مراتب بیشتر از سایر مناطق است و این نقطه قوت و تمایز گلاب لاله‌زار با سایر مناطق است.

                                   لاله زار بروایت تصویر.

 









نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 19 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 21:41 :: توسط : محمد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان شهرستان بردسیر و آدرس bardsirsity.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 4021
تعداد مطالب : 2
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1